Dark Mode On / Off

Overtocht Azoren – Frankrijk: 12 dagen op zee met z’n twee

“Nou, we zijn nu 6 dagen onderweg… wat vind je er van?”
“Tsja… Lang… Maar wel oké eigenlijk… jij?”
“Ook wel oké… heb er nog wel zin in”

Op 23 juni is Rianne weer terug in Ponta Delgada en wachten we op een gunstig ‘weervenster’. Helaas zien we die nog niet direct. Er komt een reeks lage druk gebieden over de Atlantische oceaan richting Engeland, en er ligt sinds een week een hogedrukgebied net boven de Azoren op de route naar Engeland/ Frankrijk/ Spanje. Het is dan ook nog even zoeken naar welke bestemming in Europa we willen (en kunnen) gaan

Omdat de boot klaar is voor vertrek, houden we dan maar ‘vakantie’ en maken een aantal wandelingen in Ponta Delgada

Op 25 juni zijn we met de Doris uitgenodigd voor een afscheidsborrel op de Angelina. Zij vertrekken de 26e naar een ankerplaats meer naar het oosten van het eiland en de Doris naar Terceira. De afgelopen dagen zagen wij nog geen weervenster naar Europa, maar een uurtje voor de borrel denken we een routemogelijkheid te zien naar Brest. Als die ’s ochtends nog steeds in de verwachting zit, dan vertrekken we!  

Op 26 juni, na het controleren van het weerbericht, verlaten we dan ook om 11:15 de marina van Ponta Delgada. We worden uitgezwaaid door de Doris. Een kwartier later motoren we de havenhoofden (golfbrekers) uit en weer een half uur later hijsen we de zeilen en gaat om 12:08 de motor uit. We zeilen! Met ca 3,5 knoop snelheid

Iets later zien we op de AIS de Doris vertrekken. Zij gaan richting Terceira. Een paar uur varen ze dezelfde koers, en ten westen van Sao Miguel zien we ze iets op ons inlopen voordat ze afbuigen naar het westen.

Goede reis Doris! Veilige overstocht naar Terceira

Om 15:13 zetten we de motor weer bij omdat we door de ‘luwte’ van het eiland nauwelijks meer vooruit komen. Een half uur later trekt de wind weer iets aan en gaan we verder op zeil. Om 18:27 staat er 13 knopen wind en gaan we 4,7 knopen (koers 358). We hebben net het 1e rif gezet, ter voorbereiding op de avond/ nacht. Rianne gaat op wacht en we beginnen nu echt aan onze oversteek

Hieronder enkele bijzonderheden uit ons logboek en onze digitale ‘flessenpost’

Logboek – 27 juni 2023 | 2:04 (positie 38’39”01N 25’58”82W) Koers 350, snelheid 4,5 knopen. Eelco op wacht. Westelijk passeert een vrachtschip op weg naar Terceira
Logboek – 27 juni 2023| 8:22 (positie 39’05”66N 26’01”32W) Koers 355, snelheid 4,5 knopen. Rianne op wacht
Logboek – 27 juni 2023| 16:17 (positie 39’30”72N 25’47’84W) HOEGH autoliners vrachtschip op 2 nm

Op 27 juni om 20:00 ’s avonds zetten we een 2e rif in het grootzeil ter voorbereiding op de nacht. De wind is toegenomen tot een mooie 12 tot 17 knopen. Een paar minuten later horen we opeens een knal, gevolgd door wat gebonk op het dek en een klapperend voorzeil

De bakboord genuakar heeft het begeven! Gelukkig hebben we aan beide zijden een extra genuakar (voor het stormzeil en als reserve) op de  rail zitten. Vijf minuten later is de schoot door de (nieuwe) genuakar geleid en staat het voorzeil weer goed getrimd

“Flessenpost SV Erasmus” via Iridium mail
28-06-2023|13:41 (positie 40’54”2N 25’58”1W)
We zijn nu iets meer dan 48 uur onderweg. We zeilen aan de wind noordwaarts naar een hogedruk gebied. We willen daar met de motor door de windstilte en dan ruime wind naar Brest.

Tot nu toe alles goed. Niemand zeeziek. Gemiddeld 13 knopen wind tot twee uur geleden. Nu 19 tot 21/24 knopen wind, dus voor de rust het 3e rif er in. Goed te doen qua zeegang.

Doel nog steeds de 8e juli aankomen in Brest.

Voor de routering (de routeplanning op basis van de weerverwachtingen) maken we gebruik van Predictwind. Een mooi software pakket, waarmee we ook twee tot vier keer per dag het weerbericht ophalen via de Iridium Go! (satelliet verbinding). We komen er achter dat Predictwind bij de routering er van uit gaat dat wij ten opzichte van de (ware) windrichting 50 graden aan de wind kunnen zeilen. In de praktijk blijkt dat dit niet lukt. Volgens onze windmeter (alleen de winrichting t.o.v. de schijnbare wind) is het waarschijnlijker dat wij maar zo’n 70 graden aan de (werkelijke) wind kunnen zeilen. Dit betekent dat we een iets grotere bocht om het hogedrukgebied heen varen, en dus wat langer aan de wind moeten

De wind trekt in de loop van de avond verder aan. Van 20:30 tot 22:30 staat er gemiddeld 22 tot 25 knopen wind, vlagen tot 28. Het is maar goed dat het donker is en ik de zee en golven niet goed kan zien. Wat er wel te zien en te voelen is, geeft de indruk dat we aan de wind elke 6 tot 7 seconden tegen een zo’n 2,5 meter hoge golf in zeilen

Logboek – 29 juni 2023 | 3:49 (positie 42’00”29N 26’22”47W) Koers 5, Wind afgenomen tot 18 knopen
Logboek – 29 juni 2023 | 13:13 (positie 42’38”38N 26’23”83W) Met 4,5 tot 5,2 knopen N/NE. Mooi. Lege zee
Logboek – 30 juni 2023 | 1:57 (positie 43’26”80N 26’03”24W) Motor aan, Koers 49, windstilte/ luwte H bereikt
Logboek – 30 juni 2023 | 05:31 (positie 43’37”3N 25’44”9W) Koers 54, drie tankers op AIS op > 40 nm
Zonsopkomst 30 juni 2023
“Flessenpost SV Erasmus” via Iridium mail
30-06-2023|5:36 (positie 43’37”4N 25’44”4W)

De zon begint op te komen en we varen op dit moment op de motor richting NE. We gaan onze 5e dag in. De 3e middag (en nacht) waren wat onstuimig. Aan de windse koers met gemiddeld 22 knopen wind (6Bft) en vlagen 24 tot 27 knopen (7Bft). Met het derde rif in het grootzeil was het goed te doen. Eervolle vermelding voor Adventurefoods (en dank aan gulle gevers). Veggie Couscous en Cashew Nasi is precies wat je in dat soort omstandigheden nodig hebt 😉

Wel jammer was dat we ’s nachts golven van 2,5 meter elke 6 tot 7 seconden kregen. We hebben daarom wachtjes van 2 tot 3 uur gedraaid om een beetje warm en uitgerust te blijven. Ook zijn we door de wind wat meer naar het westen weg gezet

Donderdagochtend ging de wind weer naar ‘normale’ kracht (17 knopen) en nam daarna steeds verder af. We hebben zelfs heerlijke spaghetti in de kuip kunnen eten ’s avonds.

Sinds 2 uur vanochtend met de motor bij. We hebben de (rand van de) kern van het hogedrukgebied bereikt, wat merkbaar is aan afnemende wind en golven (en hogere luchtdruk). We verwachten 20 uur nodig te hebben om door de windstilte heen te motoren en de westelijke wind te bereiken die ons naar Brest moet brengen

Verwachting is nog steeds dat we Brest de 8e juli kunnen bereiken. Hoe vroeg of hoe laat afhankelijk van de westenwind en de snelheid die we dan kunnen maken. Daar weten we over twee dagen meer over. Verder alles goed aan boord, geen zeeziekte, alles werkt. En we hebben er nog zin in 😉

Logboek – 30 juni 2023 | 07:08 (positie 43’47”4N 25’35”6W) Dolfijnen!

“Flessenpost SV Erasmus” via Iridium mail
2-07-2023|18:00 (positie 45’56N 20’08W)
Het is zover, we hebben 662 mijl afgelegd en zijn daarmee over de helft van de trip van de Azoren naar Brest. We hebben het met een ouderwets cola ijsje gevierd!

Wel moeten we nog zo’n 654 mijl afleggen naar Brest, dus we zijn volgens de routeplanning nog wel tot 8 juli om 18:00 uur bezig. Al kan dat ook nog zomaar 10 uur vroeger of later worden afhankelijk van de wind de komende dagen

Vanavond bij het binnenhalen van het weerbericht zullen we weer verder kijken

“Flessenpost SV Erasmus” via Iridium mail
5-07-2023|15:00 (positie 47’03N 12’30W)
Inmiddels hebben we 990 mijl afgelegd en moeten we nog 328 mijl tot Brest. De afgelopen twee dagen hebben we goede voortgang gemaakt en wat aan onze gemiddelde snelheid gewerkt.

We hebben twee keer een paar uur lang voor de wind met beide zeilen uitgezet met zo’n 6,0 knopen vaart gemaakt. Een keer ook met 7,7 en 8,0 knopen gezien toen we van de golf af surften. Achteraf bleek dat laatste toen we vlagen van 28 knopen hadden gehad, gelukkig dat we er een rif in hadden.

Op dit moment varen we door een windstil/ luw gebied. We hebben de snelheid (op de motor) iets opgevoerd om wat sneller weer in het wind gebied te komen.

We hopen daarmee de ergste ellende van het lagedruk gebied dat op de 8e juli wordt verwacht voor te blijven. De laatste loodjes zijn echter altijd het zwaarst. We verwachten windkracht 6, mogelijk vlagen 7 (in de verwachting van vanochtend zijn de vlagen 7 weer verdwenen). Dat is niet heel erg relaxed, maar we denken dat het met ruime wind beter te doen is dan de aan de wind koerst met vlagen 6Bft van de eerste drie dagen

Dichter bij de kust (bij Brest) is volgens de verwachting de wind ook minder (de meeste ellende zit meer op zee) dus we hopen met het extra snel motoren nu net wat marge op te bouwen om de ergste wind van het laag net voor te blijven. We zullen er in ieder geval een aantal reven in trekken.

Verwachting op basis van kennis van nu is dat we zaterdag einde van de middag/ begin avond aankomen

Op vrijdag 7 juli bereiken we in de vroege ochtend (02:00) het continentaal plat. Dat betekent dat de diepte van iets van ca 4 km terugloopt naar tussen de 100 en 200 meter. Ook zien we deze dag weer scheepvaart verschijnen op de AIS. We naderen duidelijk het Kanaal en zien de traffic lane die voor Brest langs loopt. Aan het einde van de middag tot begin van de avond passeren we de traffic lane

Om 20:37 beginnen we met de aanloop van Brest en zeilen we de Iroise in. Dit is het deel van de Atlantische oceaan tussen l’île d’Ouessant en chaussée de Sein. Omdat we al eerder in Brest zijn geweest en de vuurtorens en bakens duidelijk zijn, zeilen we ’s avonds en ’s nachts door de Iroise. ’s ochtends vroeg bij schemering zeilen we door de Goulet de Brest (een 1,5 mijl lange en 1 mijl brede verbinding met de Atlantische oceaan) naar de rede van Brest

Op zaterdag 8 juli, om 8:21 leggen we aan in de Marina du Chateau. Na 1332,3 mijl en 284 uur zijn we in Brest! Het is ons gelukt om in 11 dagen en 20 uur over te steken van de Azoren naar Frankrijk. Heel netjes

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *