Dark Mode On / Off

Orka interactie – Algarve (Portugal)

*Bonk*

En er gaat een schok door de boot, gevolgd door een heel sterke stuurcorrectie door de elektrische stuurautomaat. Het is zondag 9 oktober 19:15. Iets meer dan twee uur na vertrek uit Lagos (Algarve, Portugal) met bestemming Asilah (Marokko). We zeilen voor de wind met het grootzeil over bakboord op de bulletalie (vastgezet) en de werkfok over stuurboord uitgezet op de spinnakerboom

*Bonk*

En weer gaat de stuurautomaat te keer en maakt een enorme correctie. Ik kijk vanuit de kajuit (waar ik wat aan het eten ben) door de kuip naar de achterkajuit van waaruit Rianne me aan kijkt. Zijn we bijna gegijpt? Of kan de stuurautomaat het niet aan? Vraag ik

*Bonk*

Ik zie achter Rianne de helmstok helemaal uitslaan naar één kant, terwijl de stuurautomaat opnieuw het stuurwiel hard aan het terugdraaien is. Wat is er aan de hand, wat is er mis met de boot? Vraagt Rianne. Ik denk dat het wat anders is, zeg ik. Ik denk dat het Orka’s zijn

Cascais naar Lagos

Op maandag 3 oktober 2022 vertrekken we om 17:00 uur van de ankerplaats bij Cascais op weg naar Lagos. We zeilen richting zuiden langs de kust en passeren daarbij ’s nachts op afstand Sines, waar eerder die week een aantal boten is aangevallen door Orka’s

Op dinsdag passeren we om 15:50 Cabo St. Vincente, weer een ‘einde van de wereld’. Na het ronden van de kaap zeilen we langs een goudgele kust door naar Lagos, waar we ’s avonds in het donker voor anker gaan

Cabo St. Vincente

Na een goede nacht, varen we ’s ochtends door naar Marina de Lagos. We blijven hier een paar dagen om de omgeving te verkennen, en maken o.a. een wandeling naar de Pt. Piedade, waar je af kunt dalen naar grotten in de kust. Ook nemen we een kijkje bij een andere Rasmus die binnen komt varen, en gaan we een dag naar het strand om met de bodyboards van de golven te surfen

Zusterschip ‘Spica’ – HR Rasmus 35 nr 295 (Lagos)

Op zondag 9 oktober 2022 vertrekken we om 17:00 uit Lagos, met als bestemming Asilah (Marokko). Bij het uitvaren van de box verkijk ik me op de stroming van de rivier, waardoor we tegen wind en stroom in moeten draaien en we op centimeters de in de davids hangende bijboot van een afgemeerde zeilboot missen. Een (too) close call

Bodyboarding op het strand van Lagos

Orka interactie

Twee uur later hebben we het grootzeil gereefd en daarna uitgezet naar bakboord en de werkfok na wat experimenteren uitgezet op de spinnakerboom naar stuurboord. We gaan dus met elk zeil uitgezet naar één kant (melkmeisje) voor de wind richting Marokko. En het gaat lekker, dus we bereiden ons voor op de nacht. Ik ga wat eten, terwijl Rianne warmere kleren voor de avond aan doet

En dan krijgen we dus bezoek van drie tot vier zwart witte hooligans (Orka’s), die na drie keer hard tegen het roer te hebben geduwd aan beide kanten van de boot heel dichtbij (minder dan een meter) opduiken. Omdat we voor de wind varen kunnen we het advies (bij het zien van orka’s: zeilen strijken, motor starten en achteruit varen) niet volgen. Door de plotselinge stuurbewegingen is het te gevaarlijk om iets aan de zeilvoering te doen

Omdat de motor nog stationair loopt (in de vrij) van het reven, zet ik de motor zachtjes in de vooruit om het roer minder aantrekkelijk te maken (de schroef zit daar immers vlak bij). Het heeft geen direct effect, anders dan dat we nu ook een ‘vriendelijk’ duwtje tegen het onderwaterschip krijgen, en de boot een kleine schuiver naar stuurboord maakt. De orka’s blijven tegen het roer duwen. We gieten daarom een liter bleek door de gootsteen, en zetten de dieptemeter (en log) uit. Het blijft rustig bij het roer. Geen orka’s meer te zien. Net zoals we ze niet zagen of hoorden komen (ok, we waren binnen) zijn ze vertrokken zonder dat we ze hebben zien gaan. Het heeft in totaal misschien vijf minuten geduurd

We roepen de Portugese instantie (vergelijkbaar met de kustwacht) op en maken melding van het incident. Voor zover we kunnen zien maken we geen water, doet de motor het nog en kunnen we sturen. We geven dan ook aan geen hulp nodig te hebben, maar het lijkt ons wel verstandig om anderen te waarschuwen. Een kwartiertje later horen we op kanaal 16 een ‘safety message’ aangekondigd worden, waarna op  kanaal 67 melding gemaakt van een ‘interactie’ met orka’s op onze positie

Na 10 minuten lopen we alles in de boot nog een keer na. Ik zie geen signalen van lekkage, maar de besturing met het stuurwiel lijkt wel veel speling te hebben. We zijn er niet helemaal zeker van, en kiezen er voor om niet door te gaan naar Marokko, maar een uitwijkhaven te zoeken

De keuze valt op Albufeira. We kunnen daar in het donker naar toe varen zonder obstakels tegen te komen en er is een ankerplaats bij de haveningang die met de huidige wind gunstig ligt. Daarnaast heeft de Marina een kraan. Dat betekent dat we daar vanavond voor anker kunnen gaan, wat kunnen slapen en dan morgenochtend met licht de haven in kunnen om de boot uit het water te laten halen voor inspectie. Om 23:30 laten we het anker vallen, en proberen we wat te slapen

De volgende dag, 10 oktober 2022, hangt de boot om 13:00 in de kraan. Er is lichte schade te zien aan het roer, wat door de orka’s tegen de schroef aan lijkt gedrukt. Ook lijkt er (binnen) iets mis met de roerarm die de hydraulische cilinder (van het stuurwiel) verbind met de roerkoning (de as waar het roer aan vast zit). Er zit heel veel speling in. Bij het veranderen van draairichting, moet je het stuurwiel eerst één keer helemaal ronddraaien voor er iets gebeurd. Ook lijkt de schroef verbogen, moet nader bekeken worden. Zo kunnen we niet verder. De boot wordt dus afgespoten en op het droge gezet

Omdat we in Lagos uitgecheckt waren (omdat we het Schengen gebied zouden verlaten) en Albufeira geen port of entry is, moet ook de lokale politie langskomen om te zien dat er schade is. En moet ik een formulier ondertekenen dat zonder (inspectie van) reparaties ik niet verder mag. Daarmee wordt onze aanwezigheid in Portugal dan wel officieel gedoogd. Twee dagen later komt er ook nog een official van de Autoridade Maritimo uit Lissabon langs om de schade te bekijken. Pas daarna mag ik (verder) aan de slag met reparaties, met wat ondersteuning van het lokale bedrijf Nautiworks. Meer over de reparaties lees je hier

Via de Marina weten we een appartement te regelen vlak bij de haven. Terwijl ik aan het werk ga met de reparaties, begeleid Rianne het schoolwerk van de kinderen. Met het mooie weer en het feit dat bij het appartement (appartementencomplex) een zwembad zit, bestaat het middagprogramma uit zwemmen

Als gevolg van vertraging in het (leveren) van een nieuwe schroef, vieren we de verjaardag van Rianne in Albufeira. We maken een uitje (verjaardagsfeestje) naar Slide en Splash, een pretpark met allemaal waterglijbanen. Tot onze verbazing vermaken we ons alle vier 6 uur lang met het van glijbanen af roetsjen. Ook maken we een kustwandeling

De konijnenweg!

Helaas blijkt de 20e dat de vertraging in de levering van de schroef nog erger is, DHL lijkt het pakje te zijn kwijt geraakt! Dat betekent dat we op vrijdag de 21e opnieuw op zoek moeten naar een nieuwe schroef. En omdat deze nog steeds niet leverbaar is bij de groothandels in Portugal/ Spanje, moet deze wederom uit Nederland komen. Ook nu lijken we de laatste schroef van een groothandel te hebben, dus hopen we dat dit (express) verzonden pakje wél aan komt binnenkort

Aanbevolen artikelen

3 Reacties

  1. Frans en Wies
    Frans en Wies

    Beste Eelco , Rianne, Jikke en Feija,
    We waren al een poos nieuwgierig hoe het met jullie zou gaan.
    Zagen op een gegeven moment op Marine Traffic dat de Erasmus in Albufeira lag en dus nog niet op weg naar Marokko?
    De reden lezen we nu ! Tjee, dat is schrikken zeg!
    We hoorden idd in Portimao een paar keer verhalen van orca aanvallen relatief dicht bij Lagos en hoopten dat het jullie niet zou treffen,….maar wel dus! Wat een pech.
    Gelukkig is de reparatie van het roer weer gelukt en zijn jullie nu onderweg!
    Goede vaart , we blijven jullie volgen!
    Hartelijke groet, Frans en Wies van de Spica

    1. Eelco

      Dag Frans en Wies,
      Leuk dat jullie ons volgen! En helaas waren wij het inderdaad, maar viel de schade (relatief mee). We zijn inmiddels veilig in Essaouira (Marokko) aangekomen.
      hartelijke groeten, Eelco, Rianne, Jikke en Feija

      1. Wies

        Goed om te horen dat jullie veilig aangekomen zijn.
        Fijne tijd daar en goede vaart verder!

Laat een antwoord achter aan Eelco Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *